Nettside
6 Oct

Videre­utvikling av visuell identitet

Mariken Steen-Forgaard
/
Kreativ leder

Bakgrunnen former identiteten vår. Identiteten er også elastisk – den påvirkes av omgivelser, opplevelser og ikke minst tid. Sånn er det også med firmaidentiteter.

Hvordan opprettholder man en visuell identitet som kjennes aktuell over tid? Og kan den fornyes på en troverdig måte?

Det handler åpenbart om mye mer enn logoen. Et redesign krever at vi henter fram historien, og rydder bort det som ikke lenger er relevant, så man kommer inn til virksomhetens DNA. Derfra kan man begynne å foredle fra kjernen.

I arbeidet med nye nettsider til Askeland.no. har vi gjort oss noen erfaringer med dette: To butikker med utspring fra samme familiebedrift, som gjennom årene har utviklet konseptet sitt i ulike retninger. Begge selger klokker og smykker, men de henvender seg til ulike målgrupper med forskjellig produktsortiment. Der den ene fører luksusmerker som er nisje, vil den andre nå et bredere publikum.

Dette legger noen føringer og forventninger til hvordan de møter deg som kunde, og vår oppgave er å rendyrke denne kommunikasjonen og gi dem en ny drakt.

Visuell grammatikk

Når vi jobber med visuelle identiteter bruker vi en slags visuell grammatikk, eller retorikk, som igjen skaper assosiasjoner og mentale bilder i hodene på folk. Kontraster og komposisjon i bilder, typografi og fargebruk. Tempo og bevegelse i film og navigasjon. Dette er bare noen av virkemidlene vi har til rådighet, og det er summen av alle disse elementene som til sammen utgjør den visuelle identiteten.

Nettsiden til Askeland Ur & diamanter har blitt et online showroom der entusiaster kan senke skuldrene, fordype seg i detaljene og få inspirasjon til sitt neste klokkekjøp. Les mer om løsningen her, eller se selv her.

En nedtonet fargepalett, tette bildeutsnitt og fokus på detaljene gir Askeland Ur & Diamanter et eksklusivt inntrykk som inviterer publikum inn.

 

Galleri Askeland har fått en nettbutikk som effektiv og oversiktlig viser bredden i sortimentet og en fleksibel betalingsløsning. Les mer om løsningen her, eller se selv her.

Blikkontakt, rene produktbilder, friske fargeflater og bilder av de store anledningene treffer bredt.

En tittel til en sak
This is some text inside of a div block.
Finn flere aktuelle saker
Han som strekker seg lengst
Er det noen som går den ekstra milen for kunder og kolleger, så er det Tananger-gutten, musikeren og eks-håndballspilleren Trond Aril Espedal.
5 tips for deg som vil bli god å tegne
Men jeg mener at alle kan bli gode å tegne, om de bare har interesse for det. Her er 5 tips for å komme i gang!
«It’s now or never»
Les intervjuet med vår nærmeste nabo – i Erfjordgata 8.
Fargerik kunstnersjel!
Grafisk designer. Digital kunstner. Filmskaper. Musiker. Whiskykjenner. Veganer. Vi er glade og stolte over å kunne presentere den fargerike kreative kraften René Eide Rasmussen!
Her er Justyna!
Vi har fått et nytt ansikt på kontoret: Et kjekt tips førte til at våre veier møttes – og nå er Justyna Stachon vår mediegrafikerlærling.
PT-en som røsket oss ut av treningsdvalen
Istedenfor å jobbe på et treningssenter, vil Helene Abusland (27) heller gå litt «utenfor» og trene slike som oss!
Usynlig triks til TOC
Vi elsker styles i InDesign. Ikke minst når vi kan trykke på knappen og en innholdsfortegnelse åpenbarer seg.
4 intervjutips til deg som skriver
Hvordan forbereder du deg når du skal møte nye mennesker og temaer? Her er en guide for deg som vil få mer ut av intervjuer.
Smilepuls med hjertet i halsen 
Når du på impuls melder deg på 5 ukers løpekurs, fordi det dukker opp i feeden på Instagram ...
Slik deler du en plante på 1-2-3
Babyplanter! Hva gjør du med de små skuddene som dukker opp i potten? Slik lager du en ny plante på 1-2-3.
Spørsmål om krig – og vårsko
– Mamma, blir det krig i Norge og? Vi skal kjøpe nye sko i dag, du sa det?!
Adobetips fra Elisabeth
Hun hjelper oss når vi står fast. Og nå kan du også dra nytte av kunnskapen hennes!
Årets viktigste julegave
I desember tilbyr Asfalt-selgerne kokebøker i stedet for blader, og i år har redaksjonen invitert Albert Idsøe til å dele av sin kunnskap om mat og matproduksjon i regionen.
Om å lage nære dokumentar­portretter
Hvordan lager filmskaper Frode Fimland de nære portrettene, som treffer det store publikum? Vi har spurt ham! Les svarene her.
Videre­utvikling av visuell identitet
Har du noen gang sett deg i speilet og følt at det du ser ikke helt representerer den du er eller det du står for?
Hils på et gøyalt, digitalt magasin!
Fine og nyttige ting – i flere former – det kan vi like. Så i år har vi laget en digital utgave av gratismagasinet Barnas Rogaland: Bladet som samler fylkets kjekkeste attraksjoner.
En helt ulik årbok
I arbeidet med årboken til Stavanger Turistforening anno 2021 har vi hentet inn et ekko av årbøker helt fra 1921 i alt fra papirvalg og annonser til layout.
Podcast frå borettslaget
«Kva drømmer du om å få jobbe med?» blei eg spurd om i jobbintervju her hos Impress for litt over eitt år sidan. Eg nølte litt før eg svarte ...
Historien bak møblene
Fotograf Merethe og Mariken som er kreativ leder i Impress var nylig på filmoppdrag på Hellvik. Her deler Mariken tanker om produksjonsprosessen.
Førstegangs­kjøperne er på vei
Bate lager filmserie som skal hjelpe ferskinger på veien til første boligkjøp. Og vi er i gang med casting og filmproduksjon.
Organiske vegger in spe
Da vi fikk komme med innspill til utforming av våre nye kontorlokaler, var et ønske viktigere enn andre: grønne vekster skulle få stor og sentral plass.
Text Link
This is some text inside of a div block.