Mariken Steen-Forgaard
/
Kreativ leder
Publisert:
06
/
10
/
2021

Tiden går ikke – den kommer

Bakgrunnen former identiteten vår. Identiteten er også elastisk – den påvirkes av omgivelser, opplevelser og ikke minst tid. Sånn er det også med firmaidentiteter. Hvordan opprettholder man en visuell identitet som kjennes aktuell over tid? Og kan den fornyes på en troverdig måte?
Det handler åpenbart om mye mer enn logoen. Et redesign krever at vi henter fram historien, og rydder bort det som ikke lenger er relevant, så man kommer inn til virksomhetens DNA. Derfra kan man begynne å foredle fra kjernen.

I arbeidet med nye nettsider til Askeland.no. har vi gjort oss noen erfaringer med dette: To butikker med utspring fra samme familiebedrift, som gjennom årene har utviklet konseptet sitt i ulike retninger. Begge selger klokker og smykker, men de henvender seg til ulike målgrupper med forskjellig produktsortiment. Der den ene fører luksusmerker som er nisje, vil den andre nå et bredere publikum. Dette legger noen føringer og forventninger til hvordan de møter deg som kunde, og vår oppgave er å rendyrke denne kommunikasjonen og gi dem en ny drakt.

Når vi jobber med visuelle identiteter bruker vi en slags visuell grammatikk, eller retorikk, som igjen skaper assosiasjoner og mentale bilder i hodene på folk. Kontraster og komposisjon i bilder, typografi og fargebruk. Tempo og bevegelse i film og navigasjon. Dette er bare noen av virkemidlene vi har til rådighet, og det er summen av alle disse elementene som til sammen utgjør den visuelle identiteten.

 

Nettsiden til Askeland Ur & diamanter har blitt et online showroom der entusiaster kan senke skuldrene, fordype seg i detaljene og få inspirasjon til sitt neste klokkekjøp. Les mer om løsningen her, eller se selv her.

En nedtonet fargepalett, tette bildeutsnitt og fokus på detaljene gir Askeland Ur & Diamanter et eksklusivt inntrykk som inviterer publikum inn.

 

Galleri Askeland har fått en nettbutikk som effektiv og oversiktlig viser bredden i sortimentet og en fleksibel betalingsløsning. Les mer om løsningen her, eller se selv her.

Blikkontakt, rene produktbilder, friske fargeflater og bilder av de store anledningene treffer bredt.

This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.
Finn flere aktuelle saker
Tiden går ikke – den kommer
Har du noen gang sett deg i speilet og følt at det du ser ikke helt representerer den du er eller det du står for?
Hils på et gøyalt, digitalt magasin!
Fine og nyttige ting – i flere former – det kan vi like. Så i år har vi laget en digital utgave av gratismagasinet Barnas Rogaland: Bladet som samler fylkets kjekkeste attraksjoner.
6 etapper, 14 skribenter, 116,6 km …
I arbeidet med årboken til Stavanger Turistforening anno 2021 har vi hentet inn et ekko av årbøker helt fra 1921 i alt fra papirvalg og annonser til layout.
Podcast frå borettslaget
«Kva drømmer du om å få jobbe med?» blei eg spurd om i jobbintervju her hos Impress for litt over eitt år sidan. Eg nølte litt før eg svarte ...
Historien bak møblene
Fotograf Merethe og Mariken som er kreativ leder i Impress var nylig på filmoppdrag på Hellvik. Her deler Mariken tanker om produksjonsprosessen.
Førstegangskjøperne er på vei
Bate lager filmserie som skal hjelpe ferskinger på veien til første boligkjøp. Og vi er i gang med casting og filmproduksjon.
Organiske vegger in spe
Da vi fikk komme med innspill til utforming av våre nye kontorlokaler, var et ønske viktigere enn andre: grønne vekster skulle få stor og sentral plass.
Mariken Steen-Forgaard
/
Kreativ leder
Publisert:
06
/
10
/
2021
Text Link
This is some text inside of a div block.